Fundacja Wspierania i Rozwoju Edukacji w okresie 03.09.2018 r. do 15.07.2021 r. realizować będzie projekt pn. „Lepszy start uczniów Szkoły Podstawowej PORKOM im. Ireny Sendlerowej w Gnieźnie” dofinansowany w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Celem głównym projektu jest podniesienie wiedzy i kompetencji 40 uczniów uczestniczących w edukacji, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz podniesienie wiedzy 5 nauczycieli ze Szkoły Podstawowej PORKOM im. Ireny Sendlerowej.
W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące działania:
- doposażone zostaną pracownie przedmiotowe: pracownia przyrodnicza/biologiczna, chemiczna, fizyczna, geograficzna i matematyczna w sprzęt niezbędny do przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, m.in. mikroskopy, teleskopy, laptopy, modele, globusy i mapy, sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne, kalkulatory, bryły i plansze dydaktyczne;
- organizacja dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych – z matematyki, języka angielskiego, biologii/geografii oraz chemii/fizyki po jednej godzinie tygodniowo z każdego rodzaju zajęć, za wyjątkiem zajęć z matematyki, które odbywać się będą dwie godziny w tygodniu. Tematyka zajęć dostosowana do zindywidualizowanych potrzeb uczniów za pomocą zakupionych pomocy dydaktycznych;
- organizacja kółek zainteresowań – kółko matematyczne „Łamacz głowy”, kółko przyrodnicze „Wiem, umiem, potrafię” oraz kółko matematyczno-fizyczne „Każdy może zostać Einsteinem” po jednej godzinie tygodniowo w wyposażonych pracowniach w ramach projektu z wykorzystaniem metody eksperymentu i zajęć terenowych;
- wsparcie indywidualnego podejścia do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wsparcie logopedy będącego do dyspozycji uczniów biorących udział w projekcie przez 10 godzin w miesiącu, wsparcie psychologa na zajęciach psychoedukacyjnych raz w tygodniu, wsparcie pedagoga na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych raz w tygodniu, także w miesiącach wakacyjnych;
- realizacja projektu edukacyjnego (trzy edycje) pn. Budowanie przyszłej kadry inżynieryjno-technicznej na przykładzie zastosowania innowacyjnej myśli i działań uczniów, czas trwania 40 godzin, w jednej edycji przewidziano udział 8 osób. Projekt będzie miał charakter interdyscyplinarny, przyczyniający się do rozwoju postaw kreatywnych, innowacyjności i pracy w grupie;
- wyjazdy edukacyjne – stanowią uzupełnienie zajęć realizowanych w szkołach. Uczestnikami będą wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie. Wyjazdy odbywać się będą na terenie województwa wielkopolskiego, zgodnie z zainteresowaniami uczniów, np. wyjazdy do Ogrodu Botanicznego
w Poznaniu (wraz z warsztatami prowadzonymi na miejscu), Kopalnia Soli w Kłodawie, Palmiarnia
w Poznaniu, Ogród Zoologiczny w Poznaniu, Parowozownia Wolsztyn, Muzeum Przyrodnicze Puszczykowo-Jeziory etc. Wyjazd obejmuje transport, koszty wstępów i przewodników
oraz wyżywienie. W trakcie realizacji projektu zostanie zorganizowanych łącznie 18 wyjazdów;
- doradztwo edukacyjno-zawodowe, służące przygotowaniu ucznia do trafnego wyboru dalszego kształcenia oraz planu kariery edukacyjnej i zawodowej poprzez warsztaty grupowe dla wszystkich uczestników projektu oraz wsparcie indywidualne dla klas VIII oraz warsztaty „Umiejętności uczenia się” ze znajomości nowoczesnych technik pracy mózgu, zapamiętywania i efektywnego oraz skutecznego uczenia się;
- przeszkolenie 5 nauczycieli w zakresie indywidualizacji pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w zakresie nauczania opartego na metodzie eksperymentu; techniki uczenia się i motywacji do prowadzenia zajęć z nauk przyrodniczych i matematyki; strategie pomocy dzieciom i wspieranie rodziny; praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; e-learning w praktyce szkolnej oraz pedagogiki specjalnej.